tirsdag, oktober 18, 2005

Samtidshistorie

Til Jorån som lurte på hva slags fag jeg har på skolen(og i tilfelle noen andre lurer;)):

Emne 1: Europas århundre
Tema:
  • Norgeshistorie 1814-1905
  • Verdenshistorie 1789-1914
  • Historiefagets metodelære

Dette emnet er vi snart ferdige med, holder på med gruppeoppgave nå. Gruppa mi skriver om "det store hamskiftet" i bondesamfunnet på midten av 1800-tallet, og vi har valgt å ha fokus på kvinnene, med problemstillingen "I hvilken grad ble kvinnens tilværelse og status endret i overgangen fra standssamfunn til klassesamfunn?". De tre siste emnene skal vi levere individuelle oppgaver. Alle blir lagt i mappe, og til våren blir det trekt ut 1 av dem som vi kommer opp i muntlig, og så skal vi ha en skriftlig eksamen som kan komme til å handle om hva som helst av det vi har hatt gjennom året...

Emne 2: Verdenskriger og ekstremisme
Tema:
  • Norsk historie 1905-39
  • Verdenshistorie 1917-39
  • Andre verdenskrig

Emne 3: Tre verdener, utvikling og velferd
Tema:

  • Verden etter 1945
  • Norge og Norden etter 1945
  • Norge etter 1945: sosial endring

Emne 4: Globalisering og nye konflikter
Tema:

  • Mot en globalisert verden?
  • Europeisk integrasjon
  • Verden etter den kalde krigen
  • Asia: økonomisk vekst og framtidas konfliktsentrum?
  • Norden og EU
  • Norge i oljealderen

Det var i ganske grove trekk hva jeg skal foreta meg fram til våren... Og så skal vi på studietur til Helsinki og St.Petersburg - gleder meg:)

4 kommentarer:

Anette sa...

Jeg tar et fag som heter historisk teori og metode...sikkert samme som ditt metodefag. Og det er usannsynlig kjedelig...

Marthe-Pjokk sa...

Hehe... Kan egentlig ikke komme på i farta hva det gikk ut på, så er en mulighet at det var rimelig kjedelig.. :P Men tror egentlig at det bare var om hvordan vi skal skrive oppgaver...? Du har ikke tilfeldigvis en bok som heter Analytisk narrasjon vel? For den er...tja...ganske kjedelig.. :p

Jorån Østerholt Dalane sa...

Åh, det høyrast så spennande ut! Alt eigentleg, men særleg emne 4, for det er så knytta opp mot dagens situasjon.

Ok, viss eg vinn ein million eller meir ein gong, kan eg ta endå fleire fag - og då frister dette!!

Marthe-Pjokk sa...

Jepp, jeg gleder meg til emne 4:) Da må du ta det på Lillehammer - kjempeflinke lærere:)