tirsdag, mai 02, 2006

Klassetur



Jeg er så treig. Men nå har jeg tenkt å skrive litt om klasseturen, er jo bare en uke siden vi kom hjem nå ;)

På bildet sitter hele gjengen foran domkirken i Helsinki! Vi ankom Helsinki med fly ved lunsjtider på onsdag, dro med tog fra Lillehammer 05.20....... I Helsinki bodde vi på Eurohostel, som var bygd om av et gammelt fengsel, og jeg tror ikke de hadde bytta ut sengene etter det, for de var HARDE. Dagene i Helsinki gikk med til forelesning på universitetet, guiding rundt i byen - "Helsinki Walk", shopping, krigshistorisk musem, Wig Wam konsert (nei ikke de norske, men det ble vi lurt til å tro :p) og middag på traktor-restauranten Zetor(http://www.ravintolazetor.fi/eng/index.html)

Tidlig lørdagsmorgenen dro vi med tog til Russland. Før vi kom så langt skulle det imidlertid vise seg at vi fikk litt problemer. En i klassen hadde nemlig vært i USA før påske, og for å komme dit må man jo nå ha elektronisk pass. Så han hadde skaffa seg nytt pass, og visumet til Russland var i det gamle, som da ikke var gyldig lenger.... Han hadde med seg begge passene, og den russiske guiden og de finske passkontrollørene på toget ringte til grensa for å prøve og ordne det, men det gikk ikke nei. Så han måtte gå av toget og dra tilbake til Helsinki, surt!

St. Petersburg er en enorm by, 5 mill innbyggere, mennesker overalt! Man får litt sjokk av sånt... kunne fortalt masse om byen, men tror jeg nøyer meg med å si at det er en kjempefin by, og det anbefales absolutt å reise dit! Russere er sure og lite serviceinnstilte, virker det allfall som, men det er absolutt verdt åfå med seg for det :) Vi bodde her på et digert hotell, hotell Moskva, og dagene gikk med til: å drikke superbillig russisk øl (20-30 rubler = 5-6 kr i kiosken på hjørnet), besøke Vinterpalasset (ubeskrivelig, må bare ses), Museum of Political History of Russia, guidet busstur, og masse shopping. Kommer til å ha mareritt om matrusjka-dokker i flere år framover :p

8 kommentarer:

Marit sa...

Høres kjempe bra ut, men stakkars USA-fyr.. :S

Jorån Østerholt Dalane sa...

Høyrast utruleg spennande ut med Russlandstur!

Jorån Østerholt Dalane sa...

Hehe, det blei ein utruleg kjedeleg kommentar frå meg i går, men eg var i telefonen ;-)

Marit sa...

min var i grunn ikke no mer spennede..

Tjohei, du er grei! Bedre med et rim kanskje?

Jeg kommer på besøk i sommer! En helg! Når passer det?`evt passer det ikke?

Besøke deg, Rannveig og babisen!

Marthe-Pjokk sa...

Det passer alltid med besøk fra pingviner! =) Kanskje bortsett fra 18. juni og 8. juli, for da skal jeg på konsert... Jeg vil også være med å besøke bebisen :)

Marit sa...

=D Må høre med rannveig, men en gang i juli regner jeg med!

Anonym sa...

Heisann! Leser litt i bloggen din jeg.. Håper alt står bra til! Har Rannveig fått baby?? Hilsen Helene

Anonym sa...

Heia! Russerne er sure ja! Var i St.Petersburg i 3.klasse vgs. Husker jeg skulle svi av noen dollar på et par cder i en av disse undergrunnsmarkedene. Dum som jeg var dro jeg opp DEN bunka med dollarsedler og plutselig hadde jeg en samlet handelsstand hengende over meg. Jau, men det var mye fint å se på der. Smakte du rødbetesuppe? Mmmm;)