onsdag, august 17, 2005

Jaja, da var det pån igjen med skole. For de som ikke har "fulgt med i timen", så gikk jeg årsstudium reiseliv i fjor. Hadde egentlig tenkt å fortsette på ba reiseliv, men etter å ha ombestemt meg mer enn nok ganger, så har jeg nå begynt på årsstudium i samtidshistorie. Sammenhengen sier du? Ikke spør, jeg aner ikke. :p

Idag har jeg vært på Maihaugen sammen med klassa. Har faktisk tenkt i hele sommer at jeg skulle ha vært på Maihaugen en tur, men har ikke fått somla meg dit, så da passa det utrolig godt at vi skulle dit, gratis inngang og greier:) Og siden jeg er historiestudent, går jeg inn gratis i høst, og betaler bare barnebillett resten av året:) For de som lurer på hva Maihaugen er, er det masse gamle hus (og noen nye) fra reformasjonen og fram til i dag, som er samlet sammen fra Gudbrandsdalen (og noen andre steder) til et stort friluftsmuseum. Om sommeren bor det folk i disse husene, de går kledd i gamle klær, driver gårdene og driver med håndverk sånn de gjorde på 17-1800-tallet:) De har utstillinger innendørs også, bl.a. har de nå en som heter Brødrefolkets vel som handler om unionsoppløsningen. Anbefales! :)

3 kommentarer:

Jorån Østerholt Dalane sa...

Eg har òg vore på Maihaugen, men det er lenge sidan!

Høyrast veldig interessant ut med samtidshistorie:-) Kva for tidsrom rommer det?

Anonym sa...

Hei Ane Marthe! Er årsstudium i reiseliv et bra studium? Er du fornøyd? Håper alt står bra til!

Marthe-Pjokk sa...

Jorån: Jeg håper det blir interessant allfall:)Læreren vår er iallfall veldig engasjert og morsom, lover bra! Samtidshistorie er de siste 200 årene, dvs vi starter med 1814 i Norgeshistorien, og 1789 og den franske revolusjonen i verdenshistorie:)

Helene: reiseliv var ganske interessant, men jeg orka ikke mer økonomi og sånn, ikke no for meg... Ellers står alt bra til her:) Koselig å høre fra deg, håper alt er bra med deg også! :)