søndag, april 26, 2009

Språkøre eller språkrøre

jeg føler meg ganske god på språk om dagen. Dvs jeg begynner å bli ganske flink på å forklare ting på forskjellige måter. Det er ikke så lett å forklare et ord når man ikke har et felles språk, som feks engelsk...og det er sannelig ikke alle ord og betydninger man kan mime eller tegne... (miming av rompetroll tror jeg var særdeles vellykka og festlig syn) Så da gjelder det å finne en annen måte å forklare på, med norske ord som den andre forstår, til du finner rett betydning. Det er ikke lett...! Men det går på et vis... Ordbøker er alltids bra å ha, men når man oppdager at enkelte ord faktisk er feil oversatt, så er jo det litt håpløst.. Eks fra norsk-persisk ordbok: jeg forstår jo ikke oversettelsen, men det norske ordet "tidlig" var tydeligvis oversatt til noe sånt som "kom hit fort". Da blir ikke oppgaven som "norsklærer" veldig mye enklere...
Noen ganger føler jeg meg ganske "lost in translation". En av dem som er ganske god i norsk oversetter ofte for de andre. Men hvordan vet man at han forstår helt rett det jeg sier?
Ellers blir jeg ganske språkforvirra. Tanken var å lære meg mer spansk før jeg skal til Cuba. Jeg har lyst til å lære meg arabisk, og har lært noen få ord, samtidig får jeg inn en del ord på farsi (Iran-persisk), dari (Afghanistan-persisk) og bittelitt russisk. Jeg snakker asyl-engelsk, og asyl-norsk...så til slutt blir det vel en salig røre av alt sammen. Tror ikke spansken blir veldig mye bedre allfall...

5 kommentarer:

Marit sa...

Når skal du til Cuba? Jeg drar 1. des og hjem 22. des - og hvor skal du?

Jeg vil se video av miming av rompetroll!

Kath sa...

Det hørtes mest ut som språkrøre :p
E å vil lære språk. Åssen gjer n det når n itte har tålmodighæt?

Marthe-Pjokk sa...

Jeg drar 11. juli og hjem 3. august...tipper det er altfor varmt der da? Jeg skal litt hit og dit tenker jeg:) Har ingen plan ennå. Har du noen tips? :)

Dessverre er det ikke på film, men jeg skal huske på det neste gang jeg har en mimeseanse :D

Kath, du høres ut som noen av dem jeg prøver å lære norsk. De skulle helst ha lært alt og vært ferdig med alle lekser nuh, med en gang. Helst i går, mens de sparka fotball. :p Men hvis du vil, kan jeg lære deg stygge ord på farsi. :D

Kath sa...

Jaa! Jeg vil lære stygge ord på farsi :D
Og ja, jeg skulle helst lært alt og vært ferdig med det igår. Mens jeg dreiv med noe annet. Selvfølgelig. Kanskje jeg skal bosette meg der også, så jeg kan lære ett og annet :p

Jorån Østerholt Dalane sa...

hihi, rompetrollmiming høyrast interessant ut;)